Использование лингводидактического потенциала детективных текстов при обучении межкультурной коммуникации на занятиях английским языком | Harnessing the Linguodidactic Potential of Detective Texts in Teaching Intercultural Communication in English Classes

DOI: 10.24833/2949-6357.2024.GEO.1  УДК: 37.02

Дворецкая Екатерина Валерьевна,
к. филол. н., доцент, Тамбовский государственный технический университет, Тамбов, Россия;
email: dvkaterina@yandex.ru

Аннотация
“Домашнее чтение” аутентичных художественных текстов как способ развития языковых навыков обучающихся давно и хорошо зарекомендовало себя в преподавании иностранных языков. Помимо расширения словарного запаса, чтение художественной литературы развивает межкультурную компетенцию учащихся, так как через литературу они знакомятся и с реалиями быта и культуры стран изучаемого языка, и с функционированием культурно-маркированных языковых единиц. Однако для достижения результата необходимо, чтобы тексты соответствовали уровню знаний студентов и вызывали интерес у читающих. Лингводидактический потенциал детективных текстов обусловлен их жанровыми особенностями: коммуникативностью, что позволяет изучать живую речь; стереотипностью ситуаций и четкой моральной оценкой ситуаций и персонажей, что дает возможность рассматривать текст с точки зрения ценностных ориентиров и типичных моделей поведения людей в обществе. В статье рассматриваются примеры использования текстов Й.Рэнкина, Т.Френч, Дж.Гришема на занятиях английским языком.

Ключевые слова: межкультурная коммуникация, обучение, детективный жанр, англоязычная литература.

Read

HARNESSING THE LINGUODIDACTIC POTENTIAL OF DETECTIVE TEXTS IN TEACHING INTERCULTURAL COMMUNICATION IN ENGLISH CLASSES

Ekaterina V. Dvoretskaya
Candidate of Philology, Associate Professor, Tambov State Technical University, Tambov, Russia;
email: dvkaterina@yandex.ru

Abstract
“Home reading” of authentic fiction texts as a way of devel­oping learners’ language skills has long been recognised as a valuable tool in foreign language teaching. In addition to expanding vocabulary, reading fiction develops students’ intercultural competence, as through literature they get acquainted with the realities of everyday life and culture of the countries of the target language, and with the functioning of culturally labelled language units. However, in order to achieve the result it is necessary that the texts correspond to the students’ knowledge level and arouse the interest of the readers. The linguodidactic po­tential of detective texts is conditioned by their genre features: communicative orientation, which makes it possible to study live speech; stereotypical situations and clear moral evaluation of situations and characters, which gives an opportunity to consider the text from the point of view of value orientations and typical patterns of people’s behaviour in society. The article considers examples of using texts by I. Rankin, T. French, and J. Grisham in English classes.

Keywords: intercultural communication, teaching, detective genre, English-language literature.