Когнитивные механизмы смыслопорождения в мемах как креолизованных текстах | Cognitive Mechanisms of Sense Development in Memes as Creolised Texts

DOI: 10.24833/2949-6357.2024.GEO.1  УДК: 81.33

Лепенышева Анна Александровна,
к. филол. н., ст. преподаватель, МГИМО МИД России, Москва, Россия;
email: a.lepenysheva@inno.mgimo.ru

Аннотация
В статье рассмотрены особенности концептуального проецирования в мемах, как основы смыслопорождения. Изучается роль иконического элемента мема, как креолизованного текста, в процессах передачи и восприятия информации. Анализ материала показал, что наиболее продуктивными механизмами смыслопорождения в мемах являются когнитивная метафора, интеграция концептов и отождествление элементов концептов. Иконические элементы мема помогают реализовать один из элементов когнитивного проецирования, часто служащий источником метафоризации, способствуют структурированию процессов проецирования, что часто лежит в основе языковой игры и юмора мемов.

Ключевые слова: мем, механизмы смыслопорождения, концептуальное проецирование, креолизованный текст, концептуальная метафора, концептуальная интеграция.

Read

COGNITIVE MECHANISMS OF SENSE DEVELOPMENT IN MEMES AS CREOLISED TEXTS

Anna A. Lepenysheva
Candidate of Philology, Senior Lecturer, MGIMO University, Moscow, Russia;
email: a.lepenysheva@inno.mgimo.ru

Abstract
This study analyzes the cognitive mechanisms of sense development in memes, specifically focusing on the conceptual mapping involving concepts realized by iconic signs in creolized texts. For this study, a corpus of 500 Russian and English memes was collected in 2022 using a comprehensive sampling method from social networks. It has been found that the most productive mechanisms include cognitive metaphor, blending and identity. Iconic elements in memes serve three key functions: actualizing a component of cognitive mapping, structuring the process of mapping, and facilitating comprehension of complex concepts. This allows memes to become a global phenomenon, understandable to a wide audience with diverse cultural backgrounds.

Keywords: meme, mechanisms of sense development, conceptual mapping, creolized text, conceptual metaphor, conceptual blending, identity.