Англоязычный медиадискурс и его психолингвистические особенности функционирования в первой четверти XXI столетия | English-Language Media Discourse and its Psycholinguistic Functioning in the First Quarter of the 21st Century

DOI: 10.24833/2949-6357.2024.GEO.1  УДК: 81`23 психолингвистика

Гуслякова Алла Викторовна,
к. филол. н., доцент, Российский университет дружбы народов им. Патриса Лумумбы; Московский педагогический государственный университет, Москва, Россия;
email: guslyakova_av@pfur.ru

Аннотация
Цель настоящего исследования заключается в оценке степени влияния англоязычного медиадискурса на сознание вторичной языковой личности (человека, владеющего английским языком как иностранным), взаимодействующей с англоязычными электронными СМИ в современном Интернет-пространстве. Материалом исследования послужили разнообразные медийные ресурсы ведущих англоязычных информационных платформ США, Великобритании, Канады и др. Ключевым методом исследования в работе выступил психолингвистический ассоциативный эксперимент, позволивший эмпирическим путём оценить уровень воздействия англоязычного медиадискурса на индивидов, не носителей английского языка (молодых людей в возрасте от 18 до 30 лет), которые выступают активными пользователями англоязычных информационных ресурсов, тем самым прямо или косвенно оказываясь объектом влияния англоязычного медиадискурсивного пространства. Результаты проведённой опытно-экспериментальной работы выявили наличие положительных или нейтральных реакций на лексемы-стимулы, характеризующие англоязычный медиадискурс, у респондентов настоящего исследования. Это может свидетельство­вать о стремлении испытуемых оставаться в непрерывном взаимодействии с медиа реальностью разнообразных англоязычных электронных СМИ, информационный контент которых привлекает репрезентацией актуальных проблем, вызовов и новых возможностей, стоящих перед человеческой цивилизацией сегодня и в будущей перспективе.

Ключевые слова: англоязычный медиадискурс, психолингвистика, функционирование, ассоциативный эксперимент, слова-ассоциаты.

Read

ENGLISH-LANGUAGE MEDIA DISCOURSE AND ITS PSYCHOLINGUISTIC FUNCTIONING IN THE FIRST QUARTER OF THE 21st CENTURY

Alla V. Guslyakova
Candidate of Philology, Associate Professor, RUDN University named after Patrice Lumumba, Moscow State Pedagogical University, Moscow, Russia;
email: guslyakova_av@pfur.ru

Abstract
The purpose of this study is to evaluate the degree of influence of the English-language media discourse on the consciousness of a secondary linguistic personality (i.e., a person who speaks English as a foreign language) interacting with English-language electronic media on the Internet at present. The research material included a variety of media resources from leading English-language information platforms in the USA, Great Britain, Canada, etc. The key research method applied in this study is a psycholinguistic associative experiment, which made it possible to empirically assess the impact level of the English-language media discourse on individuals who are not native speakers of English (young people aged 18 to 30 years, receiving basic and specialized higher education in leading Russian universities), but who are active users of English-language information resources, thereby directly or indirectly becoming the object of influence of the English-language media discourse space. As a result of the experimental work, it was possible to establish the presence of positive or neutral reactions to the words — stimuli characterizing English-language media discourse among the respondents of this study. This may indicate the desire of the respondents to remain in continuous interaction with the media reality of the English-language digital media, the information content of which is attractive by representing current social problems, challenges and new opportunities facing human civilization today and in the future.

Keywords: English-language media discourse, psycholinguistics, functioning, associative experiment, words — associates.