Лингвокультурный и художественно-авторский концепт КРАСНЫЙ | Linguo-Cultural and Artistic-Authorial Concept RED at the Example of Literary-Artistic Works of Henry Matisse, Edvard Munch and Kuz’ma Petrov-Vodkin

(на примере литературно-художественного творчества Анри Матисса, Эдварда Мунка и Кузьмы Петрова-Водкина)

DOI: 10.24833/2949-6357.2024.GEO.1  УДК: 81`37

Антонова Ксения Николаевна,
к. филол. н., Санкт- Петербургский Государственный Экономический Университет, Санкт-Петербург, Россия;
email: ksana-a@mail.ru

Буль Юлия Валерьевна,
ст. преподаватель кафедры, Санкт-Петербургский Государственный Экономический Университет, Санкт-Петербург, Россия;
email: j.bool@mail.ru

Аннотация
Статья посвящена исследованию ЛКК и художественно-авторского концепта КРАСНЫЙ на примере картин, дневников, мемуаров и писем “пишущих” художников А.Матисса, Э.Мунка и К.Петрова-Водкина. Цель работы состоит в том, чтобы проследить за формированием концеп­та КРАСНЫЙ на основе текстов в живописном творчестве А.Матисса, Э.Мунка и К.Петрова-Водкина, а также сборни­ка писем и текстов выступлений К.Петрова-Водкина, мате­риалов “Фриза жизни” Э.Мунка, “Пространства Эвклида” К.Петрова-Водкина и сборника писем и мемуаров А.Матисса. В работе использовался лексико-семантический и концептуальный анализ. На основании проведённого исследования можно сделать вывод о том, что в ЛКК и художественно-авторском концепте КРАСНЫЙ в литературно-художественном творчестве Анри Матисса, Эдварда Мунка и Кузьмы Петрова-Водкина в доминантном поле концепта выявляются такие универсальные лексемы как: кровь, страсть, новое начало. В периферийном поле концепта — лексемы: страх, крик, ужас, разврат, страсть, похоть, новизна, чистота. Анализ концепта КРАСНЫЙ способствует более глубокому пониманию творчества “пишущих” художников и может быть полезен как лингвистам, так и искусствоведам.

Ключевые слова: ЛКК, художественно-авторский концепт, “пишущий” художник, колоративная лингвистика, национальная концептосфера.

Read

LINGUO-CULTURAL AND ARTISTIC-AUTHORIAL CONCEPT RED AT THE EXAMPLE OF LITERARY-ARTISTIC WORKS OF HENRY MATISSE, EDVARD MUNCH AND KUZ’MA PETROV-VODKIN

Ksenia N. Antonova
Candidate of Philology, Associate Professor, Saint-Petersburg State University of Economics, Saint-Petersburg, Russia;
email: ksana-a@mail.ru

Ioulia V. Bul
Senior lecturer, Saint-Petersburg State University of Economics, Saint-Petersburg, Russia;
email: j.bool@mail.ru

Abstract
The article is devoted to the research of the linguo-cultural and artistic-authorial concept RED at the example of artistic works, diaries, memoirs and letters of writing artists Henry Ma­tisse, Edvard Munch and Kuz’ma Petrov-Vodkin. The aim of the research is to track the forming of the concept RED in the works of Matisse, Munch and Petrov-Vodkin as well as the collection of letters and speeches of Petrov-Vodkin, Frieze of life of Munch and letters and memoirs of Matisse. Lexico-semantical and concep­tual analysis were used in the research. As the result of the research we may conclude that the following universal lexemes were found in the dominant layer of the RED concept: blood, pas­sion, new start, meanwhile the periphery layer contains such lexemes as: fear, scream, horror, reversal, passion, to lust, novel­ty, purity. The analysis of the concept RED leads to a deeper understanding of the artistic works and could be useful for both linguists and art critics.

Keywords: linguo-cultural concept, artistic-authorial concept, writing artist, colour linguistics, national concept sphere.