Специфика восприятия прагмасемантического плана политического медиатекста авторами интернет-комментариев | Specifics of perceiving Pragmatics and Semantics of the Political Media Text by the Authors of Internet Comments

DOI: 10.24833/2949-6357.2024.GEO.1  УДК: 81`42

Савельева Ирина Викторовна,
д-р филол. н., доцент, Кемеровский государственный университет, Кемерово, Россия;
email: saviren1973@mail.ru

Аннотация
Статья посвящена проблеме восприятия политического медиатекста адресатом. На материале интернет-комментариев выполнена типологизация реактивных текстов. Типы адресатных отношений устанавливаются с применением метода лингвопрагматического анализа текстов-комментариев.
В соответствии с репрезентированными в интернет-комментариях реакциями читателей на “данное” и “новое” исходного текста, систематизируются варианты, в которых представлена реакция на тематический и рематический компоненты медиатекста. Авторы комментариев реагируют на центральный топик, на периферийные темы. Значительно реже вербализируются реакции на рематический компонент новости. В интернет-комментариях происходит замена “новой” информации из медиатекста фактами и оценками, представленными адресатом. Также предлагается выделить те интернет-отклики, в которых авторы вербализуют рефлексию относительно макротопика политического медиадискурса. Результаты исследования могут быть использованы для моделирования рективных дискурсивных практик.

Ключевые слова: интернет-комментарий, политический медиадискурс, адресат, восприятие, топик.

Read

SPECIFICS OF PERCEIVING PRAGMATICS AND SEMANTICS OF THE POLITICAL MEDIA TEXT BY THE AUTHORS OF INTERNET COMMENTS

Irina V. Saveleva
Doctor of Philology, Associate Professor, Kemerovo State University, Kemerovo, Russia;
email: saviren1973@mail.ru

Abstract
The article addresses the problem of perception of political media text by an addressee. Typology of the addressee’s reactions to the political media text is carried out as a case study of Internet comments. The types of addressable relations are established through the method of linguopragmatic analysis of commentar­ies. In accordance with the readers’ reactions to “given” and “new”, represented in the Internet comments, the types of texts are distinguished, in which the reaction to thematic component and rhematic components of the semantic structure of the text is presented. The authors of the comments give feedback to the central topic of the source text, as well as to its peripheral thematic component. Much less often there is a verbalization of the reaction to rhematic component of the news. In Internet comments, the “new” information from the media text is re­placed with facts and assessments from the of the addressee’s information sphere. We also propose to highlight those Internet responses in which the users verbalize reflection on the macro topic of political media discourse. The results of the study can be used to model responsive discourses.

Keywords: Internet comment, political media discourse, addressee, perception, topic.