Цифровые ресурсы в реализации проблемного подхода к обучению иноязычной устной речи: опыт работы со студентами-химиками | Digital Resources in the Implementation of a Problem-Based Approach to Teaching Foreign Language Oral Speech

DOI: 10.24833/2949–6357.2024.GEO.1  УДК: 372.881.1

Гладчук Екатерина Александровна,
ст. преподаватель, МИРЭА — Российский технологический университет, Москва, Россия;
email: e-povalikhina@yandex.ru

Аннотация
В данной статье анализируются инновационные особен­ности, связанные с применением проблемно-коммуника­тивных заданий и цифровых образовательных ресурсов при обучении английскому языку будущих специалистов-хими­ков, что актуально в условиях цифровизации образования. Целью исследования является разработка системы упражнений на основе коммуникативно-проблемных заданий с использованием цифровых образовательных ресурсов для лучшего усвоения изучаемого материала и использования её в продуктивных видах иноязычной речевой деятельности. Научная новизна заключается в проблематизации учебного материала с помощью чат-ботов. Для достижения цели ис­пользовались методы сопоставления и анализа педагогиче­ской практики, опытно-экспериментальная работа и анкетирование. Приводятся примеры различий между задания­ми, разработанными на основе используемого в текущем курсе традиционного метода обучения и заданиями на ос­нове проблемного подхода. Практическая ценность исследо­вания определяется тем, что проблемно-коммуникативные задания повышают эффективность процесса овладения ино­язычной речевой деятельностью студентов-химиков. В заключение автор приводит результаты исследования, которые демонстрируют возросшее качество усвоения материала студентами, а также рост мотивации студентов к овладению иностранным языком.

Ключевые слова: проблемный подход, коммуникативно-проблемные задания, коммуникативная задача, цифровые образовательные ресурсы, английский язык для специальных целей.

Read

DIGITAL RESOURCES IN THE IMPLEMENTATION OF A PROBLEM-BASED APPROACH TO TEACHING FOREIGN LANGUAGE ORAL SPEECH: EXPERIENCE OF WORKING WITH STUDENTS OF CHEMICAL SPECIALTIES

Ekaterina A. Gladchuk
Senior Lecturer, MIREA — Russian Technological University, Moscow, Russia;
email: e-povalikhina@yandex.ru

Abstract
This article analyzes innovative features connected with the use of communicative problematic tasks using digital resources when teaching English to future chemists, which is important in the context of digitalization of education. The main goal of the study is to develop a system of exercises based on communica­tive-problem tasks using digital educational resources for better mastering of the studied material and its use in productive types of foreign language speaking. The scientific novelty lies in the problematization of educational material through the use of chatbots. To achieve this goal, methods of comparison and anal­ysis of teaching practice, experimental work, observation and questioning were used. The paper provides examples of signifi­cant differences between tasks developed on the basis of the tra­ditional teaching method and tasks based on the problem-based approach. The research material was an analytical review of sci­entific articles on the research problem and the results of a student survey. The practical value of the conducted research is determined by the fact that the proposed problem-communica­tive tasks can increase the efficiency of the process of mastering foreign language speech activity of chemistry students. In con­clusion, the author presents the results of the study, which demonstrate the increased quality of students’ learning of the material and an increase in students’ motivation to master a for­eign language for special purposes.

Keywords: problem-based approach, communicative problematic tasks, communicative task, digital educational resources, English for specific purposes.