Учебник ЕSP: инструкция для студента как субъекта в обучении | ESP Coursebook: a Manual to Make a Student an Independent Learner

DOI: 10.24833/2949–6357.2024.GEO.1  УДК: 372.881.1

Ястребова Елена Борисовна,
к. пед. н., профессор, МГИМО МИД России, Москва, Россия;
email: yastel@yandex.ru

Кузьмичева Оксана Александровна,
преподаватель, МГИМО МИД России, Москва, Россия;
email: oxana_rev@mail.ru

Аннотация
В статье исследуется потенциал учебника ИЯ для профессиональных целей для изменения характера взаимодействия преподаватель — студенты в сторону большей самостоятельности, ответственности и вовлеченности студента в обучение. Гипотеза предполагает, что таким ресурсом может быть раздел “Инструкции для студентов”, если он отвечает ряду требований: соответствие триединой цели образования, практическая полезность и “пассионарность” (мотивацион­ная составляющая “Инструкций”). Анализируется опыт соз­дания и использования такого раздела для учебников ESP в МГИМО с опорой на данные опросов студентов и препода­вателей. Делается вывод о его значимости для академической успешности и самостоятельности студентов; предлагается направление дальнейшего исследования.

Ключевые слова: иностранный язык для профессио­нальных целей, учебник, инструкции для студента, триединая цель образования, самостоятельность, мотивация, сту­дентоцентричное обучение.

Read

ESP COURSEBOOK: A MANUAL TO MAKE A STUDENT AN INDEPENDENT LEARNER

Elena B. Yastrebova
Candidate of Education, Professor, MGIMO University, Moscow, Russia;
email: yastel@yandex.ru

Oksana A. Kuzmicheva
Lecturer, MGIMO University, Moscow, Russia;
email: oxana_rev@mail.ru

Abstract
The article explores the potential of an ESP coursebook in shifting the character of the teacher-student relationship to­wards students’ greater autonomy, responsibility and involve­ment in education. The authors hypothesise that Guidelines for students, further referred to as Manual, can contribute to that end provided it meets the following requirements: serves the three main aims of education, has practical value and motivates stu­dents. The paper analyses the use of the Manuals included in the ESP coursebooks for 3rd and 4th year students of MGIMO Univer­sity and the results of surveys of both students and teachers. A conclusion is made that the Manual contributes to students’ better academic performance and greater academic autonomy; a direction for further research is suggested.

Keywords: ESP coursebook, manual, three aims of education, motivation, student-centred teaching and learning independence.