Формирование навыков академической письменной коммуникации на английском языке в аспирантуре технического вуза | Formation of Academic Written Communication Skills in English for PhD Students at a Technical University

DOI: 10.24833/2949–6357.2024.GEO.1  УДК: 372.881.1

Алешинская Евгения Владимировна,
к. филол. н., доцент, Национальный исследовательский ядерный университет МИФИ, Москва, Россия;
email: evaleshinskaya@mephi.ru

Аннотация
В настоящем исследовании решаются важные методи­ческие задачи формирования навыков письменного общения в академической среде аспирантов технических специальностей, которые будут полезны для написания электронных писем и инициирования и поддержания сотрудниче­ства между учеными, представляющими разные страны и культуры. Демонстрируется возможность формирования навыков академического письма и понимания принципов академической переписки на основе жанровой педагогики, в рамках которой внимание уделяется важным дискурсивным практикам и процедурам, дисциплинарным культурам, а также тщательному анализу различных моделей академи­ческих писем с целью их последующего воспроизведения. Основными методами исследования являются эксперимент и опрос среди аспирантов технического вуза. Показано, что в результате применения метода жанрового анализа аспи­ранты добились значительного прогресса и существенно изменили своё отношение к написанию академических имейлов на английском языке даже после короткого пери­ода обучения. Таким образом, жанровая педагогика является эффективным способом улучшения осведомленности обучающихся об особенностях формальной переписки в научной среде.

Ключевые слова: академический имейл, академическое письмо, жанровая педагогика, обучение иностранному языку, высшее образование.

Read

FORMATION OF ACADEMIC WRITTEN COMMUNICATION SKILLS IN ENGLISH FOR PHD STUDENTS AT A TECHNICAL UNIVERSITY

Evgeniya V. Aleshinskaya
Candidate of Philology, Associate Professor, National Research Nuclear University MEPhI, Moscow, Russia;
email: evaleshinskaya@mephi.ru

Abstract
This paper addresses methodological challenges of develop­ing academic writing skills for postgraduate engineering stu­dents, which will be useful for writing emails and initiating and maintaining collaboration between scientists representing different countries and cultures. It demonstrates the possibility of developing an understanding of the principles of academic cor­respondence based on genre pedagogy, which pays attention to important discursive practices and procedures, disciplinary cul­tures, as well as a careful analysis of various models of academic writing for the purpose of their subsequent reproduction. The main research methods are experiment and survey among PhD students of a technical university. As a result of explicit instruc­tion, students made significant progress and considerably changed their attitude towards writing academic emails in Eng­lish even after a short period of training. Genre pedagogy is shown to be an effective way to improve students’ awareness of the features of formal correspondence in the scientific environ­ment.

Keywords: academic email, academic writing, genre peda­gogy, foreign language teaching, higher education.