К вопросу об обучении иностранному языку для специальных целей | On the Issue of Teaching a Foreign Language for Specific Purposes

DOI: 10.24833/2949–6357.2024.GEO.1  УДК: 372.881.1

Кужевская Елена Борисовна,
к. филос. н., доцент, Московский университет МВД России имени В.Я.Кикотя, Москва, Россия;
email: Kougevskaya@gmail.com

Аннотация
Преподавание иностранного языка, как часть образо­вательного процесса в Высшей школе, должно способство­вать профессиональному развитию обучающегося. Обуче­ние иностранному языку для специальных целей призвано расширить возможности будущих профессионалов, дать им в руки ещë один инструмент для решения конкретных про­фессиональных задач. Таким образом, в юридических вузах целесообразно было бы включать в учебный план занятий по иностранному языку изучение речевых стратегий (тео­рия Браун-Левинсона, максимы Грайса), их применение в собственной речи и правильное восприятие в речи собе­седника. Что является одним из ключевых моментов к по­ниманию сказанного, как в случае доброжелательного об­щения, так и в условиях конфликтной ситуации. На заняти­ях обучающимся можно предложить рассмотреть примеры подобного речевого поведения и проанализировать их. Для этого можно использовать, как англоязычные источники (в случае изучения английского языка), так и русскоязыч­ные, проводя аналогии и подбирая адекватный перевод. В статье рассматриваются несколько таких примеров, кото­рые можно предложить для рассмотрения будущим юристам.

Ключевые слова: юридический английский, юридическая практика, речевые стратегии, речевые и когнитивные навыки, теория Браун-Левинсона, максимы Грайса.

Read

ON THE ISSUE OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE FOR SPECIFIC PURPOSES

Elena B. Kuzhevskaya
Candidate of Philosophy, Associate Professor of the Chair of Foreign Language, Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia named after V.Y.Kikot, Moscow, Russia;
email: Kougevskaya@gmail.com

Abstract
Teaching a foreign language, as a part of the educational pro­cess at a Higher School, should contribute to the professional development of the student. Teaching a foreign language for spe­cific purposes is designed to expand the capabilities of future professionals, to give them another tool for solving specific pro­fessional problems. Thus, in law schools it would be advisable to include in the curriculum of foreign language classes the study of conversational strategies (Brown-Levinson theory, Grice’s Maxims), their application in one’s own speech and correct per­ception in the speech of the interlocutor. Which is one of the key points to understanding what was said, both in the case of friend­ly communication and in a conflict situation. In classes, students can be asked to consider examples of such speech behavior and analyze them. Here you can use both English-language sources (in the case of learning English) and Russian-language ones, drawing analogies and selecting an adequate translation. The article discusses several such examples that can be offered to future lawyers for consideration.

Keywords: legal English, legal practice, speech strategies, speech and cognitive skills, Brown-Levinson Theory, Grice’s Maxims.