Педагогический дизайн дидактических материалов по иностранному языку на основе аутентичных материалов в контексте специфики профессиональной среды обучающихся | Pedagogical Design of ESL Didactic Materials based on Authentic Materials

DOI: 10.24833/2949–6357.2024.GEO.1  УДК: 372.881.1

Соболева Александра Владимировна,
к. пед. н., доцент, Томский государственный университет, Томск, Россия;
email: alex.art.tom@gmail.com

Зорина Надежда Владимировна,
к. филол. н., доцент, Томский государственный университет, Томск, Россия;
email: nad514@yandex.ru

Аннотация
Предметом настоящего исследования является обучение иностранному языку для специальных целей (ESP) студентов естественнонаучных направлений подготовки. Цель иссле­дования — разработать и апробировать методику на основе авторских дидактических материалов с опорой на комплекс современных педагогических подходов, технологий и приё­мов, а также оценить её эффективность с точки зрения учеб­ной мотивации. Педагогический дизайн дидактических ма­териалов рассматривается с позиций коммуникативно-когнитивного, личностно ориентированного, контекстного и деятельностного подходов к обучению иностранному язы­ку. Эмпирической базой исследования явились результаты анкетирования и педагогического наблюдения в ходе мно­голетней апробации предложенной методики со студентами второго курса химического факультета Томского государ­ственного университета. В результате исследования выявле­ны организационно-педагогические условия развития профессиональной иноязычной коммуникативной компетен­ции. Результаты представленного в статье исследования могут быть использованы при разработке дидактических материалов, учебно-методических пособий и авторских кур­сов по ESP для студентов естественнонаучных направлений подготовки.

Ключевые слова: ESP, мотивация, речемыслительная активность, студентоориентированный подход, разработка материалов.

Read

PEDAGOGICAL DESIGN OF ESL DIDACTIC MATERIALS BASED ON AUTHENTIC MATERIALS IN THE CONTEXT OF STUDENTS’ PROFESSIONAL ENVIRONMENT

Aleksandra V. Soboleva
Candidate of Pedagogy, Associate Professor, Tomsk State University, Tomsk, Russia;
email: alex.art.tom@gmail.com

Nadezhda V. Zorina
Candidate of Philology, Associate Professor, Tomsk State University, Tomsk, Russia;
email: nad514@yandex.ru

Abstract
The subject of this study is teaching a foreign language for special purposes (ESP) to students majoring in natural sciences. The aim of the study is to develop and test the methodology on the basis of author’s didactic materials with regard to a number of modern pedagogical approaches, technologies and techniques, as well as to evaluate its effectiveness in terms of students’ mo­tivation. The pedagogical design of didactic materials is considered from the standpoint of communicative-cognitive, personality-oriented, contextual and activity-based approaches to teach­ing a foreign language. The empirical base of the study was the results of questionnaire survey and pedagogical observation during the long-term approbation of the proposed methodology with second-year students of the Chemistry Department at Tomsk State University. The study revealed organizational and pedagogical conditions for the development of professional foreign-language communicative competence. The results of the research presented in the article can be used in the development of didactic materials, teaching aids and author’s courses on ESP for students majoring in natural sciences.

Keywords: ESP, motivation, speech-mind activity, student-centred approach, materials design.