Конструирование семантической модели как способ усвоения значений многозначных слов студентами лингвистических специальностей | Semantic Model Construction as a Way of Learning Polysemous Words Meanings by Students in Linguistics

DOI: 10.24833/2949–6357.2024.GEO.1  УДК: 372.881.1

Зимарева Ольга Леонидовна,
канд. филол. н., доцент, Санкт-Петербургский государственный химико- фармацевтический университет Минздрава РФ, Санкт- Петербург, Россия;
email: olgalatushkina87@mail.ru

Аннотация
Целью данной статьи является описание способа усвоения значений многозначных слов посредством семантического конструирования. Данный метод позволяет связать значения слова в ментальном лексиконе за счёт выделения базовых компонентов, которые лежат в основе значений. Усвоение значений слова происходит через глубокую переработку значений, когда происходит связывание значений в единую систему не только посредством обсуждения, но благодаря построению схемы семантики слова. В результате такой работы студент может воспроизвести значения слова через день и неделю, а также учится искать связи значений в дальнейшем. Это способствует развитию метафорического и критического мышления и способности к языковой догадке. Также важным элементом данного подхода является не­обходимость самих студентов строить схемы, а не получать готовые конструкции. Это позволит им не только мыслить самостоятельно, но и выводить бессознательный способ де­кодирования значений на уровень осознанности.

Ключевые слова: многозначность, метафора, глубокая переработка, конструирование, семантический анализ, значение, признак.

Read

SEMANTIC MODEL CONSTRUCTION AS A WAY OF LEARNING POLYSEMOUS WORDS MEANINGS BY STUDENTS IN LINGUISTICS

Olga L. Zimareva
Candidate of Philology, Associate Professor, Saint-Petersburg State Chemical and Pharmaceutical University, Saint-Petersburg, Russia;
email: olgalatushkina87@mail.ru

Abstract
The purpose of this article is to describe a method for acquir­ing the meanings of polysemous words through semantic con­struction. This method allows you to associate the meanings of a word in the mental lexicon by identifying the basic components that underlie the meanings. The assimilation of the meanings of a word occurs through a deep processing of meanings, when the meanings are linked into a single system not only through discussion, but through the construction of a semantic diagram of the word. As a result, student can reproduce the meaning of a word in a day and in a week, and also learn to see the connections between meanings in the future. This promotes the de­velopment of metaphorical and critical thinking and the ability to make linguistic guesses. An important element of this approach is the need for students to construct the semantic struc­ture themselves, rather than receive ready-made schemes. This will allow them not only to think independently, but also to bring the unconscious way of decoding meanings to the level of awareness.

Keywords: polysemy, metaphor, deep processing, semantic construction, semantic analysis, meaning, semantic component.