Проблемы и механизмы развития межкультурных профессиональных коммуникаций в целостном когнитивно-коммуникативном пространстве на основе цифровой лингвистики | Intercultural Professional Communications Development Problems and Mechanisms

DOI: 10.24833/2949-6357.2024.GEO.1  УДК: 37.018.1

Абилова Гюнай Видадиевна,
к. филол. н., президент образовательного консорциума АВРОРА, директор Международной школы БРИКС+, Россия;
email: brics_school@mail.ru

Аннотация
В условиях глобальной цифровизации и нарастающей динамики международного сотрудничества существенное значение приобретают проблемы развития инновационных образовательных технологий в процессе межкультурных профессиональных коммуникаций в целях оптимизации управления кросс-культурными процессами, формирования специальных компетенций для осуществления глобального сотрудничества и совершенствования системы подготовки кадров к глобальному взаимодействию в современном информационном обществе.

Ключевые слова: межкультурные профессиональные коммуникации, когнитивная лингвистика, межкультурные коммуникативные компетентности, интеллектуальные технологии, цифровые образовательные технологии, генеративный ИИ, цифровая лингводидактика.

Read

INTERCULTURAL PROFESSIONAL COMMUNICATIONS DEVELOPMENT PROBLEMS AND MECHANISMS IN A HOLISTIC COGNITIVE-COMMUNICATION SPACE BASED ON DIGITAL LINGUISTICS

Gunay V. Abilova
Candidate of Philology, President of the Aurora Educational Consortium, Russia, Director of the International School BRICS+
email: brics_school@mail.ru

Abstract
In the context of global digitalization and the growing dynamics of international cooperation, the problems of developing innovative educational technologies in the process of intercultural professional communications in order to optimize the management of cross-cultural processes, the formation of special skills for the implementation of global cooperation and the improvement of the system of training personnel for global interaction in the modern information society are becoming essential.

Keywords: intercultural professional communications, cognitive linguistics, digital linguistics, intercultural communication skills, intelligent technologies, digital educational technologies, generative AI, digital linguodidactics.