Модель реализации мультипликативного подхода при обучении студентов педагогического вуза | The Model of the Multiplicative Approach Implementation in Teaching Students of a Pedagogical University

DOI: 10. /2949–6357.2024.GEO.1  УДК: 001:378.1

Крючкова Ольга Николаевна,
старший преподаватель, Государственное автономное образовательное учреждение высшего образования города Москвы “Московский городской педагогический университет”, Москва, Россия;
email: krjuchkovao@mgpu.ru

Аннотация
Статья подробно рассматривает применение мульти­пликативного подхода в преподавании иностранных язы­ков, акцентируя внимание на значимости этого подхода в эпоху цифровизации образования. Автор проводит глубо­кий анализ использования мультипликативного подхода, который первоначально нашёл своё применение в областях экономики и психологии, для улучшения качества и резуль­тативности изучения иностранных язык. Исследование опирается на общеевропейскую систему оценки владения иностранными языками, которая предлагает стандартизи­рованный метод оценки и обучения. Одной из ключевых целей автора является координация учебного мультиме­дийного контента с уровнями и подуровнями изучения иностранного языка и различными типами речевой актив­ности. Выводы исследования подчёркивают, что мульти­пликативный подход способствует более активному уча­стию студента в разнообразных формах речевой активно­сти, что в свою очередь приводит к значительному улучше­нию уровня владения иностранным языком. Это открывает новые возможности для оптимизации процесса препода­вания иностранных языков.

Ключевые слова: мультимедийные средства, мульти­пликативный подход, онлайн-платформы, уровни владения иностранным языком, виды речевой деятельности.

Read

THE MODEL OF THE MULTIPLICATIVE APPROACH IMPLEMENTATION IN TEACHING STUDENTS OF A PEDAGOGICAL UNIVERSITY

Olga N. Krjuchkova
Assistant Professor, Institute of Foreign Languages, Moscow City University, Moscow, Russia;
email: krjuchkovao@mgpu.ru

Abstract
The article examines in detail the application of the multi­plicative approach in teaching foreign languages, focusing on the importance of this approach in the era of digitalization of edu­cation. The author conducts an in-depth analysis of the use of the multiplicative approach, which initially found its application in the fields of economics and psychology, to improve the quali­ty and effectiveness of foreign language learning. The study is based on the common European system of assessment of foreign language proficiency, which offers a standardized method of as­sessment and training. One of the key goals of the authors is to coordinate educational multimedia content with the levels and sublevels of learning a foreign language and various types of speech activity. The conclusions of the study emphasize that the multiplicative approach contributes to a more active participa­tion of the student in various forms of speech activity, which in turn leads to a significant improvement in the level of foreign language proficiency. This opens up new opportunities for opti­mizing the process of teaching foreign languages.

Keywords: multimedia tools, multiplicative approach, on­line platforms, levels of foreign language proficiency, types of language activities.