Чтение в курсе иностранного языка для профессиональных целей | Teaching Reading for Professional Purposes

DOI: 10.24833/2949–6357.2024.GEO.1  УДК: 372.881.1

Кравцова Ольга Анатольевна,
к. филол. н., доцент, МГИМО МИД России, Москва, Россия;
email: o.kravtsova@my.mgimo.ru

Аннотация
В статье рассматривается комплексный подход к разви­тию умений, необходимых для эффективного чтения, в курсе иностранного языка для профессиональных целей (ИЯП) и система заданий, разработанная в рамках этого подхода в учебнике для студентов-международников четвёртого курса. Чтение представляет собой когнитивный процесс, состоящий из понимания текста и критического осмысления прочитанного; каждый компонент, в свою очередь, является комплексом умений и стратегий. Понимание зависит, помимо умений, от ряда психолого-когнитивных и лингвистических факторов, которые учитывались при составлении заданий. Задания направлены на совершенствование умений обработки информации ‘сверху-вниз’: от основных идей к второстепенным, и далее — к словосочетаниям и словам. Умение критически оценивать информацию является профессионально значимым для международника. Задания для критического чтения нацелены на развитие умений анали­зировать, интерпретировать и оценивать прочитанное, в том числе определять цель, объективность или предвзятость ав­тора, качество аргументации и т.п. Опыт использования описанной системы заданий свидетельствует об эффективности такого подхода.

Ключевые слова: чтение для профессиональных целей, сложные когнитивные процессы, процесс понимания, кри­тическое мышление.

Read

TEACHING READING FOR PROFESSIONAL PURPOSES

Olga A. Kravtsova
Candidate of Philology, Associate Professor, MGIMO University, Moscow, Russia;
email: o.kravtsova@my.mgimo.ru

Abstract
The article discusses a complex approach to teaching reading for professional purposes and suggests a system of tasks aimed at perfecting the required skills, based on this approach. Reading is an intricate cognitive process, which embraces reading comprehension and critical reading, each of which, in turn, is a com­bination of skills and strategies. Comprehension, apart from skills, pivots on a number of psychological, cognitive, and linguistic factors, which were taken into account by the course designers. The learning tasks aim to perfect the skills of ‘top-to-bottom’ information processing, i.e. from the main ideas to sec­ondary ideas, to phrases and separate words. Critical reading is a profession-relevant skill for those working in international relations. The tasks in the Reading section are specifically designed to develop students’ skills at analyzing, interpreting and evaluating information, namely identifying the author’s purpose, objectivity or bias, the logic of reasoning, etc. Three years of employing this system of tasks proved the effectiveness of this ap­proach to teaching reading for professional purposes.

Keywords: reading for professional purposes, complex cog­nitive processes, reading comprehension, critical thinking.